Het arbobeleidsplan: verplichtingen en voordelen

Bedrijven met personeel dienen te voldoen aan de Arbowet. Daarbij staat veilig en gezond werken centraal. Om de diverse arbeidsomstandigheden adequaat aan te pakken, dient jouw bedrijf een eigen arbobeleid te hebben, wat je vastlegt in een arbobeleidsplan. Dit plan biedt inzicht in wat jouw bedrijf moet doen om veilige en gezonde arbeidsomstandigheden te waarborgen. Goed arbobeleid heeft verschillende voordelen: het leidt tot langere inzetbaarheid van personeel, werkplezier, het voorkomt uitval en beperkt ziekteverzuim.

Welke onderdelen zijn verplicht?
Arbobeleid, en daarmee het arbobeleidsplan, moet sowieso voorzien zijn van de volgende onderdelen:

- Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E): identificeer en beheers alle mogelijke veiligheids- en gezondheidsrisico’s binnen jouw bedrijf met een plan van aanpak.
- Ziekte­verzuim­beleid: de procedures rondom ziekteverzuim, inclusief een verzuimprotocol conform de Wet verbetering poortwachter.
- Bedrijfshulpverlening (BHV): regeling en opleiding (inclusief herhaalcursussen) voor voldoende bedrijfshulpverleners binnen jouw bedrijf.
- Preventiemedewerker: aanwijzen van een medewerker die risico’s helpt voorkomen. Heeft jouw bedrijf 25 of minder medewerkers, dan mag je jezelf aanwijzen als preventiemedewerker.
- Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO): geef aan wat de mogelijkheden zijn voor periodieke gezondheidschecks voor medewerkers.

Neem daarnaast ook de volgende punten op in jouw arbobeleidsplan:

- Hoe je omgaat met arbeidsongevallen.
- Welke bedrijfsarts of arbodienst beschikbaar is voor jouw bedrijf/medewerkers.

Andere onderwerpen die je ook kunt opnemen zijn bijvoorbeeld de regels zijn rondom werktijden, het houden van pauze en overwerk, hoe je als bedrijf omgaat met seksuele intimidatie, agressie en geweld, wie de vertrouwenspersoon is en hoe je psychisch verzuim probeert te voorkomen.

Jouw arbobeleidsplan opstellen
Voor het opstellen van jouw arbobeleidsplan kun je gebruikmaken van online sjablonen/voorbeelden, maar pas deze altijd aan naar de specifieke omstandigheden van jouw bedrijf en houdt daarbij ook rekening met eventuele richtlijnen vanuit de cao. Mogelijk zijn er online ook sectorgerichte voorbeelden beschikbaar.

Toepassing arbobeleidsplan
Zorg ervoor dat het arbobeleidsplan, zodra deze af is, actief wordt toegepast. Een preventiemedewerker kan hierbij helpen. Maak medewerkers bekend met het plan en de arbeidsrisico’s en preventie hiervan door middel van voorlichting, opleiding en het geven van instructies. Vermeld belangrijke instructies ook het arbobeleidsplan.

Voeg het plan daarnaast toe aan het bedrijfsreglement of personeels­handboek, en voorzie alle medewerkers van een actuele versie. Dit geldt ook voor nieuwe medewerkers, bij voorkeur nog voor hun eerste werkdag. Regelmatig updaten van het plan is noodzakelijk, zeker bij veranderingen binnen het bedrijf.

Verzuimverzekering met arbodienstverlening
Voor het naleven van de Arbowet moet je deskundige ondersteuning inschakelen. Dit kan een arbodienst zijn of een zelfstandig arbodeskundige. Overweeg om een verzuim­verzekering met arbodienstverlening af te sluiten. Je krijgt dan goede begeleiding bij verzuim en vergoeding bij ziekte van een medewerker. Benieuwd welke verzuimverzekering past bij jouw bedrijf? Wij adviseren je graag! Bel ons op 0348 - 41 03 02 of mail naar info@adviesvanaka.nl (mailto:info@adviesvanaka.nl).

_Arbobeleidsplan _Arbobeleidsplan